De zorgsector:

Het grijze gebied tussen de fruitmand en de Arbodienst

Een tijdje geleden maakte ik kennis met een werknemer van een grote zorginstelling in Utrecht. De beste dame waar ik mee sprak heeft in 2018 langdurig thuis gezeten met een burn-out. Negen maanden maar liefst. De combinatie van een veeleisende job als verpleegkundige, een partner met een net zo veeleisende job en 2 jonge kinderen brachten haar in een situatie die het recept voor een burn-out bleek te zijn. How, stop mijn beste collega psychologen: natuurlijk kunnen we het krijgen van een burn-out niet volledig op externe factoren afschuiven. Maar het leek me niet verstandig haar hinderende gedragspatronen te gaan verkennen bij een eerste kennismaking.  

Nieuwsgierig als ik ben probeerde ik haar te ontfutselen welke ondersteuning of begeleiding ze aangeboden heeft gekregen vanuit haar werkgever om te voorkomen dat ze langdurig uit zou vallen. Het antwoord was teleurstellend: “Ik wilde mijn collega’s niet tot last zijn en heb maanden gewoon doorgewerkt, maar het ging steeds slechter. Uiteindelijk heb ik zelf aan de bel getrokken bij HR. Ik kreeg te horen dat ze zich bewust zijn van de hoge werkdruk, en als het echt niet goed met me ging kon ik een paar dagen vrij nemen of een cursus energiegevers versus energienemers doen. Ik heb de cursus gevolgd en een aantal dagen vrij genomen, maar zonder blijvend positief resultaat.”  

Helaas is bovenstaande situatie geen uitzondering op de regel. Ik noem dit het grijze gebied tussen de fruitmand en de arbodienst. Het gebrek bij veel zorgorganisaties aan een structureel beleid om langdurig verzuim te voorkomen. Ja, het aanbieden van gratis fruit op de werkvloer en korting op een sportschool abonnement is positief. Maar dit maakt natuurlijk geen impact op de werknemer wiens batterij al van groen naar donker-oranje is gegaan. Een cursus energiegevers versus energienemers is een leuke kennissessie, maar zonder structurele implementatie van deze kennis blijft het bij een inspirerende kennissessie zonder duurzaam resultaat.  

De reden van dit grijze gebied? In mijn ogen is dit een geval van misplaatste urgentie. Hoe groter het probleem, hoe groter het belang om hier een oplossing voor te creëren. Ik noem het misplaatste urgentie omdat de zogenaamde “pijn” van een bijna-verzuimende werknemer nog niet groot genoeg is om er met volle kracht op in te zetten (Lees: in te investeren). Dit terwijl onderzoek naar preventieve interventies het gigantische belang er van keer op keer onderstreept  

Fast Lane Vitality heeft onderzoek gedaan naar de voornaamste redenen van het hoge verzuim in de zorgsector. En het vermoeden van het ontbreken van een structureel preventief gezondheidsbeleid werd bevestigd. Het antwoord van Fast Lane Vitality op het explosief toenemende verzuim binnen de zorg onderscheidt zich op een drietal cruciale aspecten:

  1. TIMING  

We zetten in op de werknemer waarbij de batterij van groen naar oranje is gegaan. De urgentie om nu in actie te komen is hoog. Niet alleen omdat het risico op langdurig verzuim hoog is, maar ook omdat de energie en bereidheid nu nog voldoende is om effectief een correctie te maken gericht op volledig herstel. We zitten qua timing na de fruitmand en het sportschool abonnement en vóór de arbodienst. Een preventieve aanpak voor werknemers die een risico vormen op langdurig verzuim.  

 2. KWALITEIT  

Het lijkt alsof iedereen die ooit zelf met een stressvolle periode in zijn/haar leven heeft moeten dealen besloten heeft om coach te worden. Volgens organisaties als NOBCO en StiR spreken we van totale wildgroei aan coaches in Nederland. Ja, het is positief dat er zo veel aandacht is voor begeleiding en persoonlijke ontwikkeling. Helaas gaat dit ook in veel gevallen sterk ten koste van de kwaliteit van die begeleiding. Coaching/Behandeling is met empirisch bewezen methodieken duurzame gedragsverandering bij een coachee of client bewerkstelligen.  

Fast Lane Vitality werkt enkel met NIP geregistreerde psychologen. We halen de kwaliteit van het curatieve stadium naar het preventieve stadium. Waarom wachten met de kwaliteit van een psycholoog tot dat het te laat is.  

 3. EXPERTISE  

Zoals eerder benoemd, is op basis van onderzoek en casestudies een specialistische aanpak ontwikkeld voor werknemers in de zorg. Niet alleen spreken de psychologen van Fast Lane Vitality de taal van de zorg maar begrijpen ze ook uit ervaring hoe de huidige werkdruk invloed heeft op de gezondheid van de werknemer. Het onderzoek toonde onder andere aan dat de grootste winst binnen zorginstellingen geboekt kan worden in het structureel signaleren van dreigend verzuim en inzetten van effectieve preventieve interventies voor werknemers.  

Om af te ronden cirkel ik graag terug naar de beste dame over wie ik sprak aan het begin van dit artikel.  

Wat nou als haar leidinggevende vroegtijdig gesignaleerd had dat het minder goed met haar ging? Simpelweg door op vaste frequentie het gesprek te openen over fysieke, mentale en sociale vitaliteit.  

Wat nou als haar werkgever (de zorginstelling) een individueel en preventief traject voor haar zou faciliteren? Een traject met een psycholoog die uit ervaring en met een gedegen methodiek samen met haar aan een duurzame gedragsverandering werkt.  

Wat nou als deze dame op het juiste moment, de juiste interventie met de juiste professional met de juiste expertise had gehad? Juist.. Dan hadden we waarschijnlijk die lange lijdensweg grotendeels kunnen voorkomen.

Ben jij binnen een zorg organisatie verantwoordelijk voor het welzijn van het personeel? Dan komen wij graag met jou in contact om je mee te nemen in ons concept en wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen.

Neem contact met ons op om nader kennis te maken

Kom in contact